Τρίτη 9 Νοεμβρίου 2021

Σαν σήμερα το 1938 η "νύχτα των κρυστάλλων", που αποτέλεσε τον προάγγελο για τους φρικτούς διωγμούς που θα γνώριζαν στην συνέχεια η Εβραίοι που ζούσαν στην Γερμανία.

 


Από το ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ:

Οι διαβόητοι νόμοι της Νυρεμβέργης (1935) κωδικοποιούσαν θεσμικά την πλήρη περιθωριοποίηση του εβραϊκού πληθυσμού. Ετσι, λοιπόν, τρία χρόνια αργότερα με τη Νύχτα των Κρυστάλλων (Νοέμβριος 1938) ο κόσμος θα παρακολουθούσε με αποτροπιασμό τις εκδηλώσεις μαζικής βίας, το πογκρόμ εναντίον των Εβραίων οι οποίοι είχαν απομείνει στη ναζιστική Γερμανία.

Με πρόσχημα τον φόνο του Γερμανού διπλωμάτη, στο Παρίσι, Ερνστ Φον Ρατ, από τον γερμανοεβραίος, Χέρσελ Γκρίσπαν. ξεσπάει σαν σήμερα, την νύχτα της 9ης Νοέμβρη 1938 ως τις πρώτες πρωινές ώρες της επόμενης μέρας, το πρώτο μαζικό πογκρόμ εναντίον των Εβραίων στη Γερμανία. το οποίο έμεινε στην ιστορίας ως η «νύχτα των κρυστάλλων». (Ελαβε αυτό το όνομα  επειδή οι Ναζί έσπασαν με μίσος ξέσπασαν τις βιτρίνες των καταστημάτων που ήταν ιδιοκτησία Εβραίων). 


Ηταν καθοδηγούμενες επιθέσεις του πλήθους, από τη ναζιστική κυβέρνηση.  Ισοπεδώθηκαν χιλιάδες Εβραϊκά καταστήματα, χώροι που φιλοξενούσαν θρησκευτικές συναγωγές, ενώ 30.000 Εβραίοι συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης, χωρίς να είναι σαφής ο αριθμός των Εβραίων που δολοφονήθηκαν. Σίγουρα ήταν πάντως πάνω από δεκάδες.


Το γεγονός αυτό προκάλεσε παγκόσμια κατακραυγή και ήταν προάγγελος για τους φρικτούς διωγμούς που θα γνώριζαν στην συνέχεια η Εβραίοι που ζούσαν στην Γερμανία.


Το αξιοσημείωτο είναι οι ποίκιλες αντιδράσεις των απλών Γερμανών στην Kristal-lnacht. Αεκετοί σοκαρίστηκαν, αηδίασαν ή εξεπλάγησαν με τη βία και τις καταστροφές. Οι περισσότεροι πάντως έδειχναν να εγκρίνουν την προοπτική να “ξεφορτωθεί” η Γερμανία τους Εβραίους. 

Όταν οι Ναζί ήρθαν για τους κομμουνιστές, έμεινα σιωπηλός,

δεν ήμουν κομμουνιστής.

Ύστερα φυλάκισαν τους κοινωνικούς δημοκράτες,

κι εγώ έμεινα σιωπηλός,

δεν ήμουν κοινωνικός δημοκράτης.


Ύστερα ήρθαν για τους συνδικαλιστές,

κι εγώ δε μίλησα,

δεν ήμουν συνδικαλιστής.


Ύστερα ήρθαν για τους Εβραίους,

κι εγώ δε μίλησα,

δεν ήμουν Εβραίος.


Όταν ήρθαν για μένα,

δεν είχε απομείνει κανένας, να μιλήσει για μένα.


Μάρτιν Νιμέλερ - Γερμανός πάστορας του Λουθηρανισμού

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου