Παρασκευή, 3 Μαΐου 2013

«Μεγάλος αδελφός» και στα βαγόνια του Μετρό

Τέσσερις έγχρωμες κάμερες στην οροφή κάθε βαγονιού θα «συνοδεύουν» τις μετακινήσεις μας με το Μετρό, με πρόσχημα την ασφάλεια των επιβατών.

Το «μεγάλο αδελφό» ακόμη και στα βαγόνια του Μετρό σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν οι υπεύθυνοι της εταιρείας λειτουργίας της Αττικό Μετρό, με πρόσχημα την ασφάλεια των επιβατών και την αποτροπή παραβατικών συμπεριφορών και κακόβουλων πράξεων, όπως φθορές και κλοπές σε βαγόνια.
Με διαδοχικές επιστολές τους προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχουν αιτηθεί την άδεια της Αρχής προκειμένου να προχωρήσουν στην εγκατάσταση σε τέσσερα σημεία της οροφής κάθε βαγονιού 4 έγχρωμων καμερών, οι οποίες θα λειτουργούν με σύστημα μπαταριών και με τέτοιο τρόπο ώστε ανά ζεύγη να καλύπτουν όλο το εσωτερικό, αποτελώντας τα «μάτια» και τα «αυτιά» της εταιρείας. Κάθε συρμός αποτελείται από 6 βαγόνια, άρα συνολικά 24 κάμερες ανά συρμό... Πώς όμως θα γίνεται η παρακολούθηση των επιβατών;
 
Ο τρόπος

Οπως αναφέρεται σε μια από τις επιστολές της ΑΜΕΛ (Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας) προς την ανεξάρτητη αρχή, «το σήμα από τις 24 κάμερες θα καταλήγει μέσω καλωδίων στις δύο καμπίνες οδήγησης που υπάρχουν ανά συρμό, όπου θα βρίσκονται εγκατεστημένες δύο μονάδες ελέγχου του συστήματος βιντεοεπιτήρησης... Ο οδηγός-χρήστης του συστήματος θα μπορεί να επιλέξει κάποια συγκεκριμένη κάμερα ή την κυκλική εναλλαγή εικόνας από βαγόνι σε βαγόνι (π.χ. ταυτόχρονη προβολή των 4 καμερών του βαγονιού σε εικόνα χωρισμένη στα τέσσερα) σε πραγματικό χρόνο, με χρήση ειδικού κλειδιού... Επίσης η ΑΜΕΛ σκοπεύει να εγκαταστήσει και Σταθμό Εργασίας (εκτός του συρμού), κατάλληλα εξοπλισμένο για τη συλλογή, καταγραφή και επεξεργασία του υλικού που θα έχει καταγραφεί εντός των συρμών (για έλεγχο διαφόρων συμβάντων)».
Αιτιολογώντας το αίτημά της προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η Αττικό Μετρό επικαλείται -πέραν της ασφάλειας των επιβατών- διάφορα περιστατικά αλλά και στατιστικά στοιχεία με ατυχήματα και αδιαθεσίες επιβατών που συνέβησαν κατά καιρούς, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει να αντιδράσει εγκαίρως και να παράσχει βοήθεια.
Εκτός αυτών, επικαλείται και το περιστατικό με την τοποθέτηση εμπρηστικού μηχανισμού εντός ενός συρμού του Μετρό στις 25/2/2012... Για να ενισχύσει μάλιστα -έναντι της ανεξάρτητης αρχής- το αίτημά της, προσκόμισε δείγμα εικόνας από τη λειτουργία κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης που σκοπεύει να εγκαταστήσει στους συρμούς έτσι ώστε να αποτραπούν -όπως ισχυρίζεται- παραβατικές συμπεριφορές εις βάρος επιβατών (κλοπές), αλλά και κακόβουλες πράξεις εις βάρος της εταιρείας (φθορές βαγονιών που έχουν συμβεί κατά καιρούς, με σοβαρό κόστος για την αποκατάστασή τους)...
Σήμερα στο Μετρό της Αθήνας λειτουργεί σύστημα βιντεοεπιτήρησης με 670 κάμερες στις εισόδους, στις αποβάθρες, στους διαδρόμους, στους χώρους διακίνησης και έκδοσης εισιτηρίων, στους χώρους στάθμευσης των συρμών κ.λπ.
Στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει κατατεθεί προς συζήτηση και η εισήγηση στην οποία αναλύονται οι λόγοι που απαιτούνται προκειμένου να γίνει αποδεκτό ή όχι το αίτημα της Αττικό Μετρό (ΑΜΕΛ). Στην εισήγηση των μελών της ανεξάρτητης αρχής ξεκαθαρίζεται ότι οποιαδήποτε απόφαση προς τη θετική ή αρνητική κατεύθυνση θα αποτελέσει προηγούμενο και για τα υπόλοιπα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως ΗΣΑΠ και Τραμ...
Ηδη σήμερα -όπως αναφέρεται στην εισήγηση- και χωρίς να έχει γίνει ανάλογη γνωστοποίηση στην ανεξάρτητη αρχή, ορισμένα λεωφορεία της ΕΘΕΛ στην Αττική (κυρίως αυτά που παρελήφθησαν από την εταιρεία IRISBUS IVECO) κυκλοφορούν με προεγκατεστημένες κάμερες στις μεσαίες και πίσω πόρτες, ενώ ανάλογο αίτημα βιντεοσκόπησης έχει υποβάλει και το υπουργείο Μεταφορών για λογαριασμό των ταξί...
Με παλαιότερη απόφασή της (46/2008) η Αρχή είχε απορρίψει το αίτημα των αστικών λεωφορείων της Κατερίνης για εγκατάσταση και λειτουργία κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης, υποστηρίζοντας ότι η ασφάλεια και η προστασία των επιβατών θα μπορούσαν να επιτευχθούν με ηπιότερα μέσα, όπως εσωτερικό σύστημα ειδοποίησης αρχών σε περίπτωση κινδύνου με τη χρήση GPS ή με τη διενέργεια περιοδικών επιτόπιων αιφνιδιαστικών ελέγχων από προσωπικό της εταιρείας σε λεωφορεία. Παρ' όλα αυτά, οι εισηγητές της Αρχής προτείνουν στην ολομέλειά της, προκειμένου να λάβει την απόφασή της, να κρίνει αν οι ανάγκες ασφάλειας στα βαγόνια του Μετρό είναι τέτοιες που δικαιολογούν την εγκατάσταση και λειτουργία ενός κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης, παρ' ότι «παραβιάζει τα προσωπικά και ευαίσθητα δεδομένα των επιβατών...
 
Παρακολούθηση

Από την άλλη, στην περίπτωση που εγκριθεί η εγκατάσταση καμερών στα βαγόνια, αυτή να επιτραπεί υπό αυστηρές προϋποθέσεις (περιορισμένος χρόνος τήρησης των δεδομένων, εξουσιοδοτημένο προσωπικό να αναλάβει την καταγραφή του υλικού των καμερών, να μη χορηγείται το δικαίωμα παρακολούθησης σε οδηγούς συρμών για λόγους ασφαλείας οδήγησης κ.λπ.), ώστε να διασφαλίζονται κατάλληλα τα εχέγγυα προστασίας δεδομένων για κάθε επιβάτη». «Οπως έχει επισημάνει η ανεξάρτητη αρχή σε παλαιότερες αποφάσεις της», δηλώνει στην «Ε» το μέλος της, Πέτρος Τσαντίλας, «η τοποθέτηση και λειτουργία κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης σε μέσα μαζικής μεταφοράς για λόγους ασφαλείας και προστασίας των επιβατών δεν επιτρέπεται εφόσον δεν εξυπηρετεί αποκλειστικά αυτόν το σκοπό, και μάλιστα με τα ηπιότερα μέσα, όπως θα ήταν, π.χ., η εγκατάσταση εσωτερικού συστήματος ειδοποίησης των αρχών.
»Επίσης, δεν θα μπορούσε ένα τέτοιο σύστημα να χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της συμπεριφοράς του οδηγού ή άλλου εργαζομένου».

Απο το Enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου