Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2013

Η Google επενδύει στην κούρσα των ρομπότ

Η ρομποτική τεχνολογία εξελίσσεται με τέτοια ταχύτητα, που οι μηχανές αναλαμβάνουν ολοένα και περισσότερες ευθύνες, τις οποίες μέχρι πρότινος είχαν αποκλειστικά οι άνθρωποι. Τα ρομπότ δουλεύουν ακούραστα στα εργοστάσια, συχνά όλο το 24ωρο, συναρμολογούν από αυτοκίνητα ώς ηλεκτρονικούς υπολογιστές και συσκευάζουν τρόφιμα. Δεν παραπονιούνται ποτέ, δεν ζητούν διαλείμματα, δεν απαιτούν αύξηση (οι ιδανικοί εργαζόμενοι για τα αφεντικά, με λίγα λόγια...).
Η ρομποτική τεχνολογία εξελίσσεται με τέτοια ταχύτητα, που οι μηχανές αναλαμβάνουν ολοένα και περισσότερες ευθύνες, τις οποίες μέχρι πρότινος είχαν αποκλειστικά οι άνθρωποι. Και η Google ελπίζει ότι θα καταφέρει να δημιουργήσει ένα στρατό ρομπότ, που θα μπορεί να αναλάβει ακόμη περισσότερες ευθύνες. Αυτός είναι και ο λόγος εξάλλου που εξαγόρασε σιωπηλά επτά νεοσύστατες εταιρείες ρομποτικής, ενώ πριν από λίγες μέρες πέρασε στα χέρια της και η Boston Dynamics, που σχεδιάζει ερευνητικά ρομπότ για το Πεντάγωνο και την DARPA.
Οι δύο ιδρυτές της εταιρείας, Larry Page και Sergey Brin, φαίνεται πως είναι μεγάλοι θαυμαστές των φουτουριστικών προϊόντων και αυτό έγινε σαφές με τη δημιουργία του αυτοκινήτου που δεν χρειάζεται οδηγό, μια τεχνολογία στενά συνδεδεμένη με τη ρομποτική.
Για ποιο λόγο, όμως, η Google, η «βασίλισσα» των μηχανών αναζήτησης, πραγματικά χρειάζεται τα ρομπότ; Η απάντηση είναι απλή: γιατί ελέγχει ήδη την τσέπη μας και γιατί ελπίζει να κερδίσει μια κυρίαρχη θέση στις αγορές, όταν θα έρθει το τσουνάμι δεδομένων, και θα μπορεί τόσο να τα παρέχει όσο και να επωφελείται οικονομικά από αυτά.
Από τη μία, η αγορά κινητής τηλεφωνίας εμφανίζει ήδη σημάδια κορεσμού. Εκατομμύρια συσκευές σε όλο τον κόσμο συνδέονται στο Διαδίκτυο και «τρέχουν» είτε λειτουργικό Android είτε iOS, ενώ εκτός από τις στοιχειώδεις ενημερώσεις, ελάχιστες είναι οι καινοτομίες πλέον που μπορεί να παρουσιάσει ο χώρος των κινητών συσκευών μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Από την άλλη, οι διεθνείς πωλήσεις των ρομπότ, σύμφωνα με οικονομικές αναλύσεις, αναμένεται να αυξηθούν κατά 10,5% ετησίως, φτάνοντας τα 20,2 δισ. δολάρια ώς το 2016. Πρόκειται για μια τεράστια αγορά, με πληθώρα πρόθυμων εταιρικών πελατών, όπου το μόνο που χρειάζεται είναι να πειστούν ότι το κόστος αγοράς τους είναι χαμηλότερο και πιο αποτελεσματικό από την επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό.
Μετά ήρθαν τα Google Glass, τα έξυπνα γυαλιά που φέρνουν το Διαδίκτυο στον πραγματικό κόσμο. Και μπορεί η Google να βρισκόταν ήδη στις μικρές μας οθόνες, αλλά με τα Glass μάς μετέτρεψε σε ένα αιχμάλωτο κοινό. Ανάλογα με τα δεδομένα που καταγράφουν από τις καθημερινές μας αλληλεπιδράσεις, τη χρήση των χαρτών και τις συστάσεις εστιατορίων -χωρίς να αναφερθούμε στην ψηφιοποίηση της κάθε μας κίνησης- γινόμαστε αυτομάτως το καλύτερο καταναλωτικό κοινό της Google. Αλλά ούτε αυτό είναι αρκετό!
Αυτό που λείπει στην Google είναι το «κρέας». Οι άνθρωποι δεν εξερευνούμε πολύ και δεν συλλέγουμε αρκετά δεδομένα. Εχουμε τη συνήθεια να ακολουθούμε τις ίδιες διαδρομές κάθε μέρα και -όπως τα μυρμήγκια- σπάνια απομακρυνόμαστε από τη φωλιά μας. Η Google είναι μια εταιρεία δεδομένων και χρειάζεται μακράν περισσότερα δεδομένα από αυτά που μπορεί να της παρέχει ο άνθρωπος. Τα ρομπότ, αντίθετα, υπόσχονται εντυπωσιακά κατορθώματα μέσα στις επόμενες δεκαετίες, που θα περιλαμβάνουν εξερεύνηση στο Διάστημα, βελτιωμένες τεχνικές χαρτογράφησης και μαζικές αλλαγές στο χώρο της βιομηχανίας.
Η ρομποτική τεχνολογία
Τα ρομπότ μπορούν επίσης να αντικαταστήσουν εκατομμύρια «ακριβά» ανθρώπινα εργατικά χέρια -κάτι που αυτομάτως βέβαια θα αυξήσει τα ποσοστά ανεργίας στον κλάδο της μεταποίησης- και μεγάλες εταιρείες, όπως η Foxconn, είναι πρόθυμες να επενδύσουν σε ρομπότ χωρίς δεύτερη σκέψη. Εδώ και καιρό, τα βιομηχανικά ρομπότ είναι κυρίαρχα σε πωλήσεις. Μηχανικά χέρια, τοποθετημένα σε σταθερές βάσεις, συγκολλούν αυτοκίνητα, συναρμολογούν πίνακες κυκλώματος, τοποθετούν ετικέτες στις συσκευασίες τροφίμων.
Ωστόσο, η έκρηξη στις πωλήσεις αναμένεται να σημειωθεί από τα λεγόμενα ρομπότ υπηρεσιών. Οι ρομποτικοί οικιακοί βοηθοί σύντομα θα μπορούν να μας σηκώνουν από το κρεβάτι, όταν θα είμαστε άρρωστοι, θα μας βοηθούν στην καθαριότητα και θα βρίσκονται στις υπηρεσίες μας ώς το τέλος της ζωής μας. Συνεπώς, όποια εταιρεία δεν επενδύσει σήμερα στη ρομποτική τεχνολογία, θα βρεθεί πολύ πίσω μέσα στην επόμενη δεκαετία. Γι' αυτό η Google χρειάζεται τα ρομπότ.
Γιατί θα τη φέρουν στην πρώτη γραμμή της αλληλεπίδρασης ανθρώπου - μηχανής, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που το Android την έφερε μπροστά σε εκατομμύρια μάτια. Οταν το Android ήταν ακόμα στα σπάργανα, πολλοί είχαν πει ότι δεν βλέπουν για ποιο λόγο θα πρέπει η Google να μπει «στα χωράφια» των κινητών. Εκαναν λάθος. Και το ίδιο θα συμβεί και με αυτά τα φαινομενικά ασυνάρτητα πειράματα ρομποτικής.
Αραγε, η Google αγόρασε την Boston Dynamics και τις άλλες επτά εταιρείες για να ξαμολήσει χιλιάδες τετράποδα ρομπότ στους δρόμους των πόλεων; Προφανώς και όχι. Αλλά θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει δίποδα ρομπότ, που περπατούν σε ανώμαλο έδαφος, για να χαρτογραφήσουν δύσβατες περιοχές. Ή θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα άλλο είδος Google Now για τον πραγματικό κόσμο, κάτι σαν βοηθοί που θα μας ακολουθούν όλη τη μέρα, θα μας ενημερώνουν και θα μας βοηθούν στις διάφορες καθημερινές εργασίες.
Η ρομποτική είναι μια τεράστια επιχείρηση και οι αναλυτές εκτιμούν ότι η Boston Dynamics μέσα στα επόμενα χρόνια ενδεχομένως να κοστίζει 5 δισ. δολάρια. Με τις σωστές συμφωνίες και το σωστό συνδυασμό προϊόντων, σχεδόν όλα τα σημερινά ρομπότ της Google μπορούν να πουληθούν στην αγορά. Η μεγάλη ευκαιρία, όμως, βρίσκεται στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, έναν τομέα σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτο, λόγω του υψηλού κόστους των σημερινών ρομπότ και της πολυπλοκότητας που έχει ο προγραμματισμός τους· και η Google θα πρέπει να επικεντρωθεί εκεί: στη δημιουργία ρομπότ που θα είναι εύκολο να εκπαιδευτούν.
Πηγές: Time, ΜΙΤ, The Economic Times, TechCrunch, New Scientist

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου